torsdag den 2. december 2010

2. december- En julekalender om vores traditioner og hvad jeg mener hører julen til.

Klejner og Daimi x 3

Min mor og jeg koger klejner hvert år. Det er sådan en ting vi har sammen. Bare hende og jeg.
I år var vi i god tid. Faktisk lavede vi dem allerede d. 22. november. De skal helst være klar til den 1. søndag i advent og da min mor stadig arbejder, så er der ikke mange dage at tage af.

Men heldigvis går jeg jo hjemme, så på min mors fridag blev det altså klejnedag!!!

Min mor laver dejen dagen i forvejen og så kommer jeg med juleforklæde, lerkrukker og julemusikken.

Julemusikken er MEGET vigtig. Især en bestemt sang fra et bånd med titlen : Dansk jul. Derpå synger Daimi sangen "Kender i den om Rudolf." Den er afskyvækkende og netop derfor elsker vi den så højt. Klejnerne bliver simpelthen ikke gode hvis vi ikke har skrålet til Daimi.

Her er et lille klip hvor i måske kan få en fornemmelse af hvad det indebærer at koge klejner sammen med min mor:







Som i nok også kan se på klippet, bliver klejnerne kogt i en åben frituregryde. Den er oldgammel, men rigtig god. Det eneste minus ved at koge klejner hos min mor er, at alting stinker af friture. De har ingen emhætte og selvom vi lukker alle døre, så stinker både taske og overtøj forfærdeligt af af frituremad...ØV

Vi fik kogt ca. 441 klejner på godt 3 timer. Arbejdsfordelingen er som den altid har været, Jeg vrider klejnerne og mor koger dem.

Opskiften kan jeg desværre ikke give jer, da min mor har den. En opskift som hun har brugt i over 40 år og som var bag på pakken med klejnesporen som vi stadig bruger....

Lige lidt billeder fra dagen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bliver bare så glad, hvis du lige sender en hilsen eller kommenterer mit indlæg... Jeg takker på forhånd.