onsdag den 8. december 2010

4. december - En julekalender om vores traditioner og hvad jeg mener hører julen til

Julekalendere del. 2 - dem der ses og dem der læses op

Dem der ses - Puha jeg får helt sved på panden når jeg prøver at få overblik over alle de julekalendere drengene skal følge med i i fjernsynet... Altså de SKAL jo ikke se dem allesammen men de vil så gerne og vi synes det er hyggeligt.

Det var noget lettere da jeg selv var barn og der var EN julekalender som hele familien sad og så sammen. Det var mere overskueligt.

Nå, men jeg er jo en af de forældre som er godt og grundig træt af, at julekalenderne af en eller anden grund skal sendes lige i børnenes puttetid. Og nej jeg holder dem ikke oppe for at de kan se julekalender til kl. 20.30 for jeg skal have dem tidligt op dagen efter...I weekenderne kan de selvfølgelig godt, men jeg synes det er dybt godnat at de bliver sendt så sent og jeg bliver gal i skralden over det hvert år....

Heldigvis bliver de jo genudsendt de der julekalendere og det dyrker vi så til gengæld.. men sjovt nok er det slet ikke "Absalons hemmelighed" og "Alletiders Eventyr" der fanger... Næh det er "Sebastians Jul" på DR og "Jul i Svinget" på Ramasjang. Det er helt klart også dem med den bedste stemning og glæde over julen.
Sebastian er jo altid god at se og høre på og det gør det ikke mindre spændende at han tilbringer sin tid på en gård, med masser af dyr. Bl.a musen Herkules som er helt vidunderlig sød. (Og nu vil drengene så gerne have sådan en mus som kæledyr....SUK) Hans egne julesange og opførelsen af disse går lige ind hos mine drenge og det er dejligt at se.
"Jul i Svinget" er bare gennemført hyggelig, med nogle skønne børn og deres tossede forældre. Der er ro og tid og så er den Norsk og det tror jeg er med til at sætte den helt specielle stemning.

Dem der læses op - Eller rettere DEN der læses op... For her er det en bestemt julehistorie der bliver læst hvert år.... Agent 00 Nisse- Mysteriet om den forsvundne hue. Skrevet af Martin Miehe-Renard.
Jeg fik den da jeg var barn sammen med en kæmpestor julekalender, som fyldte hele min dør. Jeg tror det var i 2. klasse, at en elevs far kom med disse bøger og julekalendere til os hver.

Den var fantastisk og næsten hvert år har vi læst op af bogen.

Malthe elsker den. Frej er ikke så betaget, men hører alligevel lidt efter.
Det er desværre ikke sådan en bog man kan gå ud og købe i butikkerne og derfor værner jeg også ekstra godt om den.

Den handler om en nisse som skal så grueligt meget igennem for at få sit navn som samtidig beskriver det han kan.



Vi læser den om eftermiddagen, når drengene er kommet hjem. Med kalenderlys og julekager og ægte julehygge.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Ville det være muligt at få en kopi af bogen? Har ledt i laang tid efter den :)

    SvarSlet
  2. Hejsa

    Jeg ved ikke lige helt om det er lovligt. Der er vel noget med Copyright og sådan...
    Så jeg tror du må skaffe den på anden vis. Desværre.

    SvarSlet

Bliver bare så glad, hvis du lige sender en hilsen eller kommenterer mit indlæg... Jeg takker på forhånd.